Att arbeta med diskrimineringsgrunderna i skola och förskola är en viktig del av värdegrundsarbetet. Med hjälp av färdigt material att skriva ut – som arbetsblad, posters, målarbilder och diskussionskort – kan pedagoger enkelt skapa lektioner som lyfter fram frågor om likabehandling och barns rättigheter. Här finns både gratis material och som kostar en liten peng.
Barnen får möjlighet att lära sig mer om de sju diskrimineringsgrunderna: kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Fröken Annas material kopplar direkt till Barnkonventionen, FN-dagen och de Globala målen och gör det lätt att arbeta med jämlikhet, inkludering och mänskliga rättigheter i undervisningen.
FN-dagen – en dag för fred och gemenskap
Den 24 oktober firas FN-dagen över hela världen. I undervisningen kan dagen användas för att prata om FN:s arbete med fred, säkerhet och mänskliga rättigheter. I skola och förskola kan eleverna arbeta med arbetsblad, pyssel och aktiviteter som gör FN:s roll mer begriplig. FN-dagen knyter an direkt till Barnkonventionen och de Globala målen.
Barnkonventionen i undervisningen
Barnkonventionen är en viktig del av värdegrundsarbetet i både skola och förskola. Den slår fast att alla barn har rätt till trygghet, utbildning och att bli lyssnade på. Genom pedagogiskt material kan barnen få en tydlig förståelse för sina rättigheter och samtidigt utveckla empati för andra. FN-dagen är en bra ingång till att prata om Barnkonventionen i klassrummet.
De Globala målen – en hållbar framtid
FN:s Globala mål är en plan för en bättre värld där ingen lämnas utanför. För barn och elever kan målen göras konkreta genom kreativa aktiviteter och diskussioner. Att prata om fattigdom, jämställdhet och klimat gör barnen medvetna om att deras handlingar spelar roll. Målen går hand i hand med Barnkonventionen och diskrimineringsgrunderna.
Diskrimineringsgrunderna – allas lika värde
Att förstå diskrimineringsgrunderna är en viktig del av skolans värdegrundsarbete. Genom arbetsblad, posters, målarbilder och diskussionskort kan barn och elever lära sig mer om kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Dessa frågor kopplar direkt till både Barnkonventionen och de Globala målen om jämlikhet och inkludering.
Så kan du kombinera materialen i undervisningen
Genom att arbeta med FN-dagen, Barnkonventionen, de Globala målen och diskrimineringsgrunderna tillsammans får eleverna en helhetsförståelse. Materialet kan användas vid temadagar, i det dagliga värdegrundsarbetet eller i specifika lektionsupplägg. På så sätt blir frågorna en naturlig del av undervisningen och bidrar till en inkluderande och hållbar skola.

Klocketiketter | Rainbow
Julgranshängen – Pyssel med 16 motiv




















